یادگیری زبان های خارجی در روایات ۱۴۰۱/۰۳/۰۷ - ۲۰۲ بازدید

زبان خارجی یاد گرفتن در نگاه معصومین چگونه است ؟؟؟ ایا درست است که امام علی توصیه به یادگیری زبان خارجی کردند و گفتند هر زبان یک شخصیت است؟؟؟؟

عین مطلب مطرح شده و توصیه به یادگیری زبان های خارجی در منابع روایی و حدیثی معتبر یافت نشد.
یادگیری زبان های خارجی فی نفسه امر مطلوبی است ولی به طور کلی خداوند متعال یکی از آیات و نشانه های خود در عالم هستی را همین اختلاف زبان های انسان ها با یکدیگر بیان می کند و می فرماید: (وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمینَ : و از نشانه هاى [قدرت ] او آفرینش آسمانها و زمین و اختلاف زبان هاى شما و رنگ هاى شماست. قطعاً در این [امر نیز] براى دانشوران نشانه هایى است.)( الروم : 22) اهمیت زبان به قدری است که خداوند متعال آن را نشان ای مهم در راستای خلقت آسمان ها و زمین بیان می کند و در نهایت اختلاف زبان در میان انسان ها را نشانه ای محسوب می کند که دانشوران می توانند از آن آگاه شوند و به عظمت آن پی ببرند.
در روایات نیز آمده است که امام رضا (علیه السلام) (عیون الأخبار ج1 ص154 ) و همه معصومین (علیهم السلام) با هرکسی به زبان خودش سخن می گفت، از حضرت سوال کردم این زبان ها را کی فرا گرفتید فرمودند اباصلت ؛ من حجت خدا هستم وبه تمام زبان ها احاطه دارم.
اهمیت یادگیری یک زبان خارجی در راستای اهداف الهی و پسندیده را می توان از این حکایت شنیدنی که حضرت آیت الله خرازی در کتاب روزنه هایی از عالم غیب نقل می کند به خوبی دریافت : (ایشان از قول یکی از علمای معاصر به نام حجة الاسلام حاج شیخ محمد حسین فاضلی ابرقویی نقل می کند که فرمودند:(در منا بودم، دیدم شوق دارم از خیمه بیرون بروم، بیرون رفتم گویا به طرف مسجد خیف رفتم، به چادری رسیدم دیدم حضرت در آنجا تشرف دارند و ملل مختلف خدمتشان مشرف می شوند و با هر کدام به زبان خودشان صحبت می فرمایند و با من به زبان فارسی صحبت فرمودند، و فرمودند: این ها تشنه معارف دین هستند، چرا زبان های مختلف را فرا نمی گیرید تا معارف دینی را به آنان برسانید.)
( کتاب روزنه هایی از عالم غیب، حضرت آیت الله سید محسن خرازی، ص 39)

نظرات

میهمان
دلیل اینکه خدا برای انسان زبان های زیادی افریده است چیست
پرسمان
سلام علیکم، خواننده گرامی، پاسخ در مقاله بالا ذکر شده است. با استناد به آیه ای از قرآن کریم، اختلاف زبان ها از نشانه های خداوند متعال است.
به عبارت دیگر، مسأله اختلاف زبان هاى مردم جهان ـ با توجه به این که همه از یک پدر و مادر متولد شده اند ـ از مسائل شگفت انگیزى است که همیشه مورد توجه بوده است؛ قرآن مجید در این باره مى گوید: «وَمِنْ آیَاتِهِ خَلْقُ السَّماوَاتِ وَالاَْرْضِ وَاخْتِلاَفُ أَلْسِنَتِکُمْ وَأَلْوَانِکُمْ إِنَّ فِى ذَلِکَ لاَیَات لِلْعَالِمِینَ»؛ (و از نشانه هاى او آفرینش آسمان ها و زمین، و تفاوت زبان ها و رنگ هاى شما است؛ در این نشانه هایى است براى اهل دانش).(۱)
امروز ما مى دانیم که سر چشمه اختلاف زبان ها در واقع دو چیز است:
نخست قدرت ابتکار و خلاقیت فکر انسان ها است که دائماً براى بر طرف ساختن نیازهاى خود لغات تازه و جمله بندى هاى جدیدى مى آفرینند.
دوم فاصله گرفتن اقوام و ملّت ها از یکدیگر است؛ زیرا نبود وسائل ارتباط جمعى به شکل امروز در اعصار گذشته، هنگامى که قوم و ملّتى از دیگرى دور مى ماند، تدریجاً در الفاظ و عبارات موجود آنها تغییر و تحوّلاتى ایجاد مى شد؛ و این تغییرات در طول هزاران سال متراکم مى گشت و لغات و زبان ها از هم فاصله مى گرفت و مبدأ پیدایش زبان هاى مختلف و متفاوتى مى شد.
از آنجا که اختلاف زبان ها یکى از پایه هاى شناخت اقوام مختلف بود کمک مؤثرى به مسأله شناخت در جامعه بشرى مى کرد؛ و اگر قرآن مجید اختلاف زبان ها را در کنار اختلاف رنگ ها از آیات و نشانه هاى خداوند بر مى شمرد، اشاره به همین فلسفه است؛ زیرا هم تفاوت رنگ ها وسیله شناخت است و هم تفاوت زبان ها؛ با این تفاوت که اولى از اختیار بشر بیرون است و دومى با ابتکار و خلاقیت بشر پیوند آشکارى دارد.(۲)
(منبع پایگاه اینترنتی آیت الله العظمی مکارم شیرازی)
پی نوشت:
(۱). سوره روم، آیه ۲۲.
(۲). گردآوری از کتاب: پیام قرآن ، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى، دار الکتب الاسلامیه ، تهران ، ۱۳۸۶ ه. ش ، ج ۸، ص ۲۰۶.

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید