درمان ریاکاری و تظاهر ۱۴۰۱/۰۴/۲۱ - ۳۰ بازدید

سلام دختری ۲۱ ساله هستم دانشجوی رشته کامپیوتر
وقتی خونه هستم نمازم رو دیر وقت میخونم ولی وقتی سر کار هستم خودم رو ملزم بر این میدونم باید نماز اول وقت بخونم
نمیدونم چیکار کنم که توی خونه هم نماز اول وقتوبخونم؟

دوست گرامی. یکی از نشانه های ریا این است که انسان عبادت کردنش در بیرون و منزل با هم متفاوت باشد بنابراین ممکن است شما دچار این بیماری خطرناک شده باشید، بنابراین سعی کنید نیت خود را خالص نمایید و فقط برای خدا کار کنید در این صورت تفاوتی ندارد که مردم ببینند یا نبینند و در خفا باشد. به مطالب زیر توجه نمایید:
ریا از آن جهت که شرک خفی است، از جمله گناهان بزرگ و بسیار مرموز و پنهان و ظریف است و تشخیص آن گاهی با دشواری فراوان روبروست بدین معنا که فرد در همان حالتی که گمان می کند کارش برای خداست و خود را مخلص می پندارد، در صورت تفحص و دقت متوجه می شود که اندیشه ریا بسیار مخفی و پنهان در او نفوذ داشته و نیت و عمل او را بی خاصیت نموده در حالی که او بدان توجه ننموده است.
شاید به همین دلیل کمتر کسی یافت می شود که نیت و عمل او خالی از نوعی ریا باشد و بتواند همواره فقط برای قرب به خدا، کار و عمل خود را هدفگیری نماید و انگیزه دیگری نیت او را نیالاید؛ لذا عالمان اخلاقی داشتن اخلاص در عبادت و عمل را از دشوارترین منازل و مقامات سلوک و راه خدا بیان داشته اند.
از آن جا که تشخیص برخی مراتب و انواع ریا دشوار است، آیات و روایات برای آن، علایم و نشانه هایی بیان کرده اند که اگر کسی خواست خود را بیازماید و بفهمد که آیا در او این صفت ناپسند وجود دارد یا نه می تواند با آن علایم و نشانه ها تشخیص دهد.
درباره علائم و نشانه های ریاکاران پیامبر اکرم (ص) فرمود: أَمّا عَلامَةُ الْمُرائِی فَأَرْبَعَةٌ: یَحْرِصُ فِی الْعَمَلِ لِلّهِ إِذا کانَ عِنْدَهُ أَحَدٌ وَ یَکْسِلُ إِذا کانَ وَحْدَهَ وَ یَحْرِصُ فی کُلِّ أَمْرِهِ عَلَی الْمَحْمَدَةِ وَ یُحْسِنُ سَمْتَهُ بِجُهْدِهِ؛ در تنهایی کسل و بی‌حال است و در انظار مردم با نشاط و فعال و در همه‌ی کارهایش به مدح و ثنای دیگران حساس و آزمند است و تمام کوشش او بر این است که میان مردم وجهه‌ای زیبا و نیکو داشته باشد.
امیرالمؤ منین (ع) درباره نشانه های ریاکاران فرموده است: لِلمُرائی أربَعُ علاماتٍ: یَکسَلُ إذا کانَ وَحدَهُ ، و یَنشَطُ إذا کانَ فی الناسِ ، و یَزِیدُ فی العَمَلِ إذا اُثنِیَ علَیهِ ، و یَنقُصُ مِنهُ إذا لَم یُثْنَ علَیهِ؛ ریاکار چهار نشانه دارد : در تنهایى تنبل است ، در میان مردم کوشا ، اگر در کارى از او ستایش کنند ، آن را بیشتر انجام مى دهد، و اگر ستایشش نکنند از کار کم مى گذارد.
تقویت نگرش توحیدی برای درمان ریا و تظاهر:
ریشه ریا، پی نبردن به حقیقت توحید است. اگر انسان به این حقیقت توجه نماید که عزت و ذلت و روزی و نعمت، به دست خداست و دل های مردم در اراده و اختیار اوست، هرگز به خاطر جلب رضای این و آن، اعمال خود را آلوده به ریا نمی کند.
در قرآن کریم می خوانیم: أَیَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمیعًا؛ آیا کسانی که با دشمنان خدا طرح دوستی می ریزند، می خواهند عزت و آبرو نزد آنها کسب کنند، با اینکه همه عزت ها از آن خداست.
آری، اگر ایمان و عشق حقیقی به خداوند در اعماق جان آدمی پدید آید، دلیلی ندارد که برای جلب توجه مردم و کسب عزت و ابرو نزد آنها خود را به نفاق آلوده کند.
سعدی می گوید:
صد زلت از نظر خلق در حجاب بهتر ز طاعتی که به روی و ریا کنیم
بنابراین در راس تمام راهکارهای درمان ریا و دیگر بیماری‌های قلبی، تقویت نگرش توحیدی به زندگی و کوشش برای رسیدن به ایمان یقینی است. نور یقین، تاریکی‌ها و آلودگی‌های قلب را اصلاح می‌کند و موجب می شود انسان خدا را در همه حال حاضر و ناظر ببیند، چنین فردی چگونه می‌تواند ریاکار باشد و در حضور او عبادت را به منظور مخلوق انجام دهد.
تقویت سطح ایمان و نگرش توحیدی باعث می شود انسان همه چیز غیر از خدا را کوچک و ذلیل ببیند و هیچ وقت به خود اجازه ندهد نزد فردی که او هم کوچک و حقیر است، خودنمایی کند تا او خوشش آید و سودی رساند. او می داند که سود و عزت به دست خداست و به هر که بخواهد عطا می کند.
انسان با ایمان به این سطح از آگاهی می رسد که همه موجودات و از جمله انسانها فقیر محض اند و غنی علی الاطلاق خداوند است و برای به دست آوردن چیزی سراغ فقیران نمی رود.
اگر براى ما روشن شود که هیچ کس به غیر از خدا منشأ اثرى نیست و بفهمیم که رزق، عطا، منع، غنا، فقر، مرض، سلامتى، ذلت، عزت، زندگى، مردن و مانند آن و هر آنچه در جهان هست، مقهور امر حاکم بى شریک است، دیگر دل به دیگران نمى بندیم و خودنمایى در مقابل دیگران برایمان لذتى نخواهد داشت.
یکی از سالکان حقیقی الهی در درمان رذایل اخلاقی (به‌ویژه درمان ریا) پس از بیان اینکه سرچشمه تمام رذایل را ضعف شناخت خداوند می‌داند، فرموده‌است: همه رذایل را انس گرفتن با خداوند در عبادت، رفع و دفع می‌کند و اگر انسان بداند که خداوند متعال در همه حالات و زمان‌ها از هر خوبی، خوب‌تر است، از انس با او منصرف نخواهد شد.
بنابراین مؤثرترین راه درمان ریا، بازنگرى و تأمل ریاکار در عقیده خود نسبت به خداوند است. تقویت بینش توحیدی از طریق مطالعه و تفکر در آفرینش، باعث می شود شناخت ما به عظمت و قدرت خدا افزوده گردد و در نتیجه، کارها را براى او انجام دهیم و به اخلاص نزدیک تر شویم.

نظرات

 

در صورتی که قصد ثبت سوال دارید، می توانید از طریق صفحه جستجو اقدام به ثبت سوال نمایید. در غیر اینصورت با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما ارسال نمایید.




حاصل جمع را در کادر وارد کنید