جستجو

ساختار

    نمایش پرسش و پاسخ

    پرسش

    رسول خدا قبل از نبوت از چه ديني پيروي ميكردند

    پاسخ

    شكي در اين نيست كه پيامبر گرامي اسلام پيش از آنكه در چهل سالگي به پيامبري برسد، خداشناس و اهل عبادت بوده است. قرآن كريم در اين رابطه مي فرمايد: وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا ما كُنْتَ تَدْري مَا الْكِتابُ وَ لاَ الْإيمانُ وَ لكِنْ جَعَلْناهُ نُوراً نَهْدي بِهِ مَنْ نَشاءُ مِنْ عِبادِنا وَ إِنَّكَ لَتَهْدي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ[1]( وهمين گونه، روحى از امر خودمان به سوى تو وحى كرديم. تو نمى‏دانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است؟] ولى آن را نورى گردانيديم كه هر كه از بندگان خود را بخواهيم به وسيله آن راه مى‏نماييم، و به راستى كه تو به خوبى به راه راست هدايت مى‏كنى.) منظور از كتاب در آيه، قرآن و منظور از ايمان اسلام است و بر اساس اين آيه نمي توان گفت كه پيامبر پيش از نبوت به دين خود عمل مي كرده است. در اين باره چند فرضيه وجود دارد: 1. آن حضرت به پيروي از هيچ ديني تكليف نداشت. كه اين احتمال مردود است. چون از نظر روايات تاريخي مسلم از است كه پيامبر پيش از بعثت عبادت مي كرد و طواف خانه خدا را انجام مي داده است. 2. ايشان از يكي از پيامبران الهي مانند نوح، موسي يا عيسي پيروي مي كرد. اين احتمال با توجه به منسوخ شدن اديان قبلي و تحريف دين مسيحيت و محيط مكه كه پيامبر در آن زندگي مي نمود؛ مردود است. 3. اينكه پيامبر به شريعت هاي قبلي پايبند نبود بلكه به شرع خود عمل مي كرد و پيش از بعثت به او وحي مي شده است اما او مامور تبليغ دينش نبود و پس از چهل سالگي و مبعوث شدن مامور تبليغ آن شد. برخي از متكلمان شيعه مانند شيخ طوسي، ميرزاي قمي و علامه مجلسي طرفدار اين نظريه بوده اند. اما اين نظر از لحاظ تاريخي با توجه به تشريع نماز، روزه ، زكات و برخي از احكام كه مشخص شده، مربوط به دوران پس از بعثت و حتي پس از هجرت به مدينه مي باشند، غير قابل قبول است. 4. به نظر ميرسد نظر درست اين است كه پيامبر پيش از بعثت از شريعت حضرت ابراهيم پيروي ميكرده است. از لحاظ آيات قرآن و روايات تاريخي در آن زمان برخي از افراد كه در مكه زندگي مي كردند خداشناس بوده اند و خود را حنيف و پيرو آيين ابراهيم مي دانسته اند. حنيف يعني كسي كه دين درست دارد[2]. برخي از ايات مربوط به دين پيامبر عبارتند از: ثُمَّ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكين‏( سپس به تو وحى كرديم كه: «از آيين ابراهيم حق‏گراى پيروى كن، [چرا كه‏] او از مشركان نبود.»)[3] قُلْ إِنَّني‏ هَداني‏ رَبِّي إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقيمٍ ديناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهيمَ حَنيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكين‏( بگو: «آرى! پروردگارم مرا به راه راست هدايت كرده است: دينى پايدار، آيين ابراهيمِ حق‏گراى! و او از مشركان نبود.»)[4] وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ(در دين بر شما سختى قرار نداده است. آيين پدرتان ابراهيم [نيز چنين بوده است‏] او بود كه قبلاً شما را مسلمان ناميد)[5] حال مي گوييم وقتي پيامبر اسلام(ص) حتي پس از بعثت خود را پيرو آيين ابراهيم مي داند آيا درست تر نيست كه بگوييم پيش از بعثت هم به شريعت ابراهيم عمل مي كرده است. همانگونه كه مردم موحد مكه پيرو دين حنيف ابراهيم بوده اند. اينان با دين مسيح آشنايي نداشتند و حنفيت را بهترين دين مي دانستند.[6] [1] شوري/52 [2] تاريخ از منظر قران، ص60-69 [3] نحل/123 [4] انعام/161 [5] حج/78 [6] تاريخ از منظر قران، ص69

    نظر بدهید

    از این شماره/ایمیل برای ارسال پاسخ سوالات خصوصی شما استفاده می شود

    نظرات کاربران

    برای این مطلب هنوز نظری ثبت نشده است!

    بورس مقالات